Saturday 16 February 2013

من قناة السويس الي مصر الجديدة

مشروع تخرجي و هو ازمتي الحالية و قلقي و أرقي و كل شئ!
فيه الكثير من الاحباطات و آمال ، ربما معظمها كاذبة ، بس انا واثقة في ربي :)
علي أي حال ... انا بكلم عن مسخرتي و مسخرة اساتذتي في الجامعة ...من ساعة الصيف و انا بفكر في مشروع التخرج - اه و الله - و بعديين من ساعة ما دخلت الكلية و انا بدأت اكتشف شخصية الدكتور الاولاني اللي مسئول عليا ..."قميئ " علي حسب وصفه للشئ المريع ...فأنا اوصفه بالقميئ و صغير العقل ...كريه و غير صبور و  و عاااا...
و كنت ببني خيالي اني اعمل مشروع في قناة السويس و يااه بقي " مشروع الساعة " و ده اللي الدولة متجهة له حاليا و د. طارق وفيق اللي هو كان استاذ عندنا في الكليةاللي بقي وزييييير و بتفرج عليه  في التليفزيون و يمكن الم منه معلومة كدا و لا كدا تفدني في مشروع التجارة البحرية اللي هو موضوع واسع جدا ... و معرفتش اوله من اخره ايه و الموضوع عاوز المام فعلا و هو مش موضوع كبير و خلاص...جيت لعم الحج التاني اللي هو كان سبب اختياري اني ابقي في المجموعة عشانه ...
اول مرة قاعدت معاه كان في اتنين كمان بيكلموه عن السياسة ...قعدت مستنية بتاع ساعة او ساعة الا ربع عشان أبدأ حواري معاه ... و كنت جعانة جدا اليوقت ده و بطني كانت بتصوصووووو ...و يا سلام لو سمعوا الصوصوة دي ...يعني أنا شايفة ان هذه درجة من البجاحة أن الواحد يرغي في حوار و اللي قدامه مستني ... يا عم دكتور علي عيني و راسي بس متذلنيش :(
قلتله اني عاوزا اعمل حاجة عن التجارة البحرية _ او ما افتكرته دلوقتي : industrial park  لتطوير الصناعة هناك !  و جو كدا انا اصلا ملمتوش و لما هو اكلم و علق علي اللي بقوله مفهمتوش اصلا لأني جعانة !!
اقترحتله أن في مناسبات و مهرجانات الكوربة اللي بتتعمل في مصر الجديدة ... و هنا أداني المباركة ... و بدأت معركتي مع مصر الجديدة و اني أطلع فكرة لمشروعي فيها ...
و جمعت بيانااات قاااااد كدا ...
و قعدت اسبوعين قبل المرحلية علي نفس الكرسي اللي انا قاعدة عليه دلوقتي و كانت قاعدة لا يعلمها الا الله !!
نكمل بعدين انا زهقت -_-

No comments: